באותה שנהיזמה הלהקה את המפגש עם
הכוריאגרפית נעה דר והעלתה יחד איתה את
היצירה "אינו אלא", שעסקה בזיכרון הישראלי
האישי והקולקטיבי, מפגש אשר תועד לכל אורכו
בסרט טלוויזיה בשם "מכונת רפאים".
ב 97 השחקן והבמאי יוסי פולק מזמין את
"נקמת הטרקטור " להלחין ולבצע על הבמה
את המוסיקה למחזה "אותלו" מאת וויליאם
שייקספיר, שהופכת לאחד היצירות הקיצוניות
של הלהקה ועם זאת מצליחה לקלוע לטעם הקהל
וגם למועמדות לפרס האקדמיה בתיאטרון.
היצירה הוקלטה תחת השם "אותלו –טעות של הירח"
כשהלהקה מארחת בהקלטות את אחד ממשפיעי
הכתיבה הגיטריסט והמוסיקאי הבלגי רוז'ה טריגו
("פרזנט ","יונברס זירו"), האלבום מוחתם
בחברה הצרפתית "gazul" וזוכה להערכת
אוהבי הז'אנר בעולם.
ב 98 הלהקה מלחינה הלהקה פסקול לסרט
"סוף המשחק" וזוכה למועמדות נוספת,
אבל שוב ללא פרס האקדמיה.
ב 99 שוב עם יוסי פולק מלחינים מוזיקה למחזה נוסף של שייקספיר "רומיאו ויוליה" גם הוא כמו "אותלו" עולה בתיאטרון חיפה.
ב 02 אלבום שביעי,"לאן הולכים פתאום כולם".
ב 04 משתפת הלהקה פעולה עם רביעיית כלי המיתר "הרביעייה הישראלית החדשה" ונעזרת בעיבודיו של המלחין נורי יקובי. באותה שנה פורש הקלידן גרין לאחר 15 שנים לטובת עשייה עצמאית, ואת מקומו תופס הקלידן
אייל "פ ר ס ו ן" שחר.
ביולי 2011, לאחר 8 שנים ללא הוצאת אלבום, הוציאה הלהקה סינגל ראשון "נשאר רק לרוץ" מתוך אלבום שישא את אותו שם.
בספטמבר 2011 יצא האלבום "נשאר רק לרוץ", ובו שירים חדשים לצד גרסאות חדשות לשירים מהעבר, ביניהם "ג'ונגל פיתוח", "מתנתקת" ו"כנפיים שבורות" (בביצוע של יסמין אבן כזמרת אורחת).
ביוני 2013, הוציאה הלהקה סינגל ראשון "אד אן (בגלות)" מתוך האלבום "מה לאהובי", אלבומה התשיעי של הלהקה, שכולו לחנים לכתביו של משורר ימי הביניים רבי משה אבן עזרא. הלחנים בדיסק היו של בללי, למעט שניים - האחד בעל לחן עממי, והשני, "דדי יפת תואר", שהולחן על ידי רועי ירקוני.
ביולי 2013 שוחרר הסינגל השני מתוך האלבום "שתה אחי" בהשתתפות יורם חזן סולן להקת כנסיית השכל.
באוגוסט 2013 יצא האלבום באופן רשמי תחת הלייבל אנובה מיוזיק. אבי בללי, סולן הלהקה אמר כי "האלבום הזה הוא מעגל שנסגר אחרי עשרים וחמש שנות פעילות של נקמת הטרקטור, הפעם בחרנו לקחת את הנגיעה שלנו לתרבות היהודית הספרדית לכדי אלבום שלם. גם באלבום הזה, נקמת הטרקטור מעניקים פרשנות מוזיקלית עכשווית, לטקסטים קלאסיים מן המקורות, באופן שממזג ביניהם ומשמיע את הצליל הכל כך מוכר שהקהל מזהה עם איתה. הלהקה חזרה אל השירה היהודית העתיקה של המשורר, שאחראי על אחד המפגשים הראשונים שלהם עם שיריו ("אל נורא עלילה").
אל הפיוטים של אבן עזרא הגיע בללי ב - 2009, בעת שהתאבל על מות אביו. הוא העמיק בטקסטים שעוסקים בסליחה, אהבה, געגועים וחשבון נפש - והלחין אותם. באלבום "מה לאהובי" לוקחים חלק גם שלמה בר בשיר "קסטיליה", איתמר דוארי על כלי הקשה ואליהו דגמי שמנגן בעוד. האלבום יצא במארז מהודר המכיל קלפים ועליהם מילות השירים, כמו כן, יצא בפורמט דיגיטלי.
|
|
קצת היסטוריה...
בשנת 86 הוציא בללי בשיתוף הצייר והמוסיקאי אורי דושי תקליט בכורה תחת השם "הכאן"הפקה עצמאית בכמות מוגבלת. המכירה המפתיעה של המהדורה המצומצמת ,הביקורות האוהדות ועידודם של בכירי הענף הובילו אותם ליצירה נוספת שלבסוף נגנזה מסיבות תקציביות וגם...לסוף הדרך.
למרות זאת התחושה ,האמונה והדחף ליצור דבר אחר במוסיקה הישראלית לא הירפו בנוסף לתובנה שהטקסטים בניגוד לעבר יכתבו בעברית.
גרין, חבר מוסיקאי נוסף מגבעתיים, היה קרוב למעגל העשייה והיה שותף לתחושה. תוך כדי שיחות ומשחקי שש בש אינטנסיבים עם בללי, נולדה בשנת 89 שותפות חדשה.השניים החלו בגיבוש סקיצות ונסיונות כשהקו המנחה הוא טקסטים בעברית מוסיקה נגישה ועם זאת אחרת ושונה.
אופיר ליבוביץ, גיטריסט תל אביבי שיחד עם בללי היה חבר ב"מודוס וויונדי", להקה שפעלה בין 84-81
והופיעה במועדוני ת''א של אותה תקופה "פינגווין" ,"ליקוויד", ו"קולנוע דן" הצטרף, ויחד איתו המתופף
דני מקוב שניגן באותם מועדונים עם להקות אחרות, "ליפסטיק" "סיאם" ומוקדם יותר עם "הפלטינה" ו"צליל מכוון".
החומר נאסף, חזרות וחיזורים אחרי חברות תקליטים שסירבו אבל לא הסתירו את "הערכתם" לרביעיה בלי השם.בעיתוי מצוין ניצן זעירא דמות מוכרת גם היא מאותן שנות המועדונים, מקים את חברת התקליטים העצמאית הראשונה "נענע דיסק" ומוצא עניין באותן סקיצות ומחתים את הרביעיה.זעירא מציע את ברי סחרוף להפקת התקליט ובסוף 89 מתחילות ההקלטות באולפני די.בי.ונפרסות על פני שנה.
פורטיס מבקר הרבה בזמן ההקלטות ובזמן המיקסים הסופיים לתקליט הראשון, תחת תחושת הלחץ מציע לרביעיה בלי השם את השם "נקמת הטרקטור" על שם שיר שנגנז מתקליטו "סיפורים מהקופסא" .
שם מוזר שנשאר.
נקמת הטרקטור מופיעה הופעות ראשונות עדיין בלי תקליט בשוק, ביניהם ערבים משותפים עם להקות התקופה "למה פיל" "כרמלה גרוס וואגנר" "אלגנט" וכמובן פורטיס. התגובות היו יוצאות דופן כמו גם ההצעה לכתוב מוסיקה ללהקת בת-שבע.
הלהקה מלחינה את המוסיקה ליצירה " ק י ר " מאת אוהד נהרין ונועלת במאי 90 את פטיבל ישראל בבכורה של אחד מרגעי השיא במחול המודרני "אחד מי יודע".
במקביל יוצא תקליט הבכורה הנושא את שם הלהקה "נקמת הטרקטור".שתי הבכורות הקנו ללהקה מעמד והערכה ועצבו את המשך דרכה , גם כלהקת רוק ישראלית וגם כלהקה אמנותית שונה ולא צפויה.
ב 92 מוציאה הלהקה את אלבום השני "זכות הצעקה" ובאותה שנה מקליטה את פסקול המופע "קיר" ברוטרדאם, הולנד ומארחת בו את המוסיקאי בליין אל-רנינגר איש "טוקסידומון".
ב 93 מלחינה הלהקה את אופרת הרוק " סמארה" מאת הילל מיטלפונקט כשאיתם על הבמה דנה ברגר והאמן אורי קצנשטיין. הגישה יוצאת הדופן לז'אנר הפכה לחששם של מפיקים ומשקיעים ולאחר עשרה מופעים וללא בכורה רשמית ירדה ההפקה מו הבמה.
ב 95 פרש המתופף דני מקוב מהלהקה ועבר לאנגליה ואת מקומו תפס אביב ברק בן ה 17.
באותו זמן חותמת הלהקה ב"הד ארצי" ומקליטה את הדיסק הרביעי "ארונות מטבח".
מ 96 הלהקה חתומה ב"אל.איי 4" שם הוציאה את הדיסק "מטבח אקוסטי"שהגיע למעמד של תקליט זהב.
ב 96 במסגרת פסטיבל תיאטרון חזותי ירושלמי
"פנומינה", הוזמנה "נקמת הטרקטור" לשתף
פעולה עם המופע התעשייתי של התיאטרון ההולנדי
"o r k a t e r", שלושה מופעים חד
פעמיים שעוררו הדים והתפעלות משיתוף פעולה
שחיבר בין מכונות תעשיתיות ורעש לבין
מוסיקאליות אנושית.
|